Media en Beeldvorming

Media en Beeldvorming

Fotografen vertellen een visueel verhaal en voeren hun werk uit met de allerbeste intenties. Het verhaal wat geschoten wordt kent echter een uitgestrekte kracht. Foto’s kunnen verschillende perspectieven vastleggen, en deze perspectieven kunnen verschillende verhalen vertellen. Het is een verantwoordelijkheid dat we ons bewust zijn van onze (onbewuste) vooroordelen als je de verhalen van anderen van achter de lens vertelt.  De foto die vastgelegd wordt, kan beïnvloed worden door onbewuste vooringenomenheid, wat stereotypen zijn die vaak van invloed zijn op het oordeel van de fotograaf of journalist. Of we het ons nu realiseren of niet, als journalisten of fotografen worden onze verhalen beïnvloed door onze onbewuste vooringenomenheid en dan verandert onbewuste vooringenomenheid de manier waarop de verhalen worden bedekt.
Goed nieuws:  deze vooroordelen kunnen uit de  verhalen worden verwijderd!

Visual storytelling komt vanuit een uniek gezichtspunt. Het vertegenwoordigt letterlijk één momentopname van één enkel moment uit de ogen van de fotograaf, dat over de hele wereld kan worden gedeeld.  Nu zijn we ons niet altijd bewust van onze vooroordelen en stereotypen. Bewuste vooroordelen noemen we expliciet. De onbewuste vooroordelen zijn impliciet. Bij dit laatste gaat het om associaties die in een fractie van een seconde actief worden in je brein, zonder dat je het zelf in de gaten hebt. De expliciete en impliciete houding komt ook niet altijd overeen. We willen ook liever niet geconfronteerd worden met onze vooroordelen en dus ook onze tekortkomingen. Er ontstaat dan een zogeheten cognitieve dissonantie. Twee cognities die tegelijkertijd in je brein aanwezig zijn. Stel: je wijst discriminatie en racisme volledig af, je gelooft in vrijheid, mogelijkheden en kansengelijkheid voor iedereen en ineens word je aangewezen op hoe jij mogelijk bijdrage levert aan het uitsluiten van groepen. Het is dan ook bijna logisch dat de eerste reactie weerstand oproept. Een onaangename spanning kan worden ervaren bij ineens overtuigingen, ideeën of opvattingen die in strijd zijn met de eigen overtuigingen.

 

 

Programma onderdelen

  • Wat is ‘Bias’? (eerst herkennen)
  • Welke factoren beïnvloeden onze onbewuste vooroordelen?
  • Waar kan het toe leiden?
  • Media en Beeldvorming bij het vastleggen van minderheden
  • Praktische handvatten om tegen de biases in te gaan

 

Wat leer je?

 

  • Verschillende typen biases
  • Bewust worden van bestaande/bewuste biases
  • Bewust worden van onbewuste biases
  • Hoe je achtergrond, opvoeding, persoonlijk ervaringen, culturele context jouw bias beïnvloeden
  • Hoe je onbewust bijdraagt aan het uitsluiten van groepen
  • Bewustzijn van verschillende typen vooroordelen en stereotypen
  • Mogelijke triggers voor het toelaten van biases
  • Van eenzijdigheid naar veelzijdigheid

 

Voor wie?

Voor mediaprofessionals (ook voor (pers) fotografen en nieuwsjournalisten)

Praktische informatie

  • Investering: €495 per deelnemer
  • Totaal aantal deelnemers: 12
  • Het programma wordt in overleg afgestemd
  • Ook online mogelijk