Maatschappelijk gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken

Maatschappelijk gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken

Denk aan de laatste keer dat je een gesprek probeerde te voeren met iemand waar je het niet helemaal mee eens was. Een collega, je kind, een jongere die je begeleidt, een leerling of de buurvrouw. Misschien heb je een gesprek gevoerd over rellende jongeren, wel of niet stemmen, diversiteit op de werkvloer, recyclen of criminaliteit onder jongeren? Wat het onderwerp ook was: je hebt misschien wel tijdens het  gesprek het gevoel gehad ergens te willen komen met je gesprekspartner maar alles wees erop dat dit niet zou lukken.

Binnen Ravilok Training- en Ontwikkeling geven we trainingen op het gebied van onder andere onbewuste vooroordelen, inclusief denken en handelen en omgaan met polariserende onderwerpen. Bij het voeren van dialoogsessies stelt de trainer dus ook deze vraag: ‘wat gaat er in je om wanneer je er niet uit kan komen met je gesprekspartner, wanneer het gesprek over maatschappelijke kwesties of polariserende onderwerpen gaat?’ Ga eens bij jezelf na wat je op dat moment hebt gedacht of hebt gevoeld over die andere persoon?  Of misschien zelfs ook hardop hebt gezegd?’

Een greep uit enkele gedachten die wellicht ook bij jou opkomen:

‘’Waarom zo koppig?’’
‘’Het lijkt je niets te interesseren’’
‘’Complotdenker!’’
‘’Wij gaan elkaar nooit vinden in deze onderwerpen, we zitten gewoon niet op 1 lijn’’
‘’Laat ook maar!’’
‘’Wat een kortzichtig manier van denken’’



We leven in een polariserende wereld en er zullen altijd mensen zijn die aan de andere kant van de brug staan en die een totaal andere mening hebben dan jij. Hoe ga je daarmee om? Hoe zorg je ervoor dat het gesprek (hoe ongemakkelijk ook) in leven blijft en het onderwerp besproken en belicht gaat worden?
Het  belangrijkste om in acht te houden bij het bespreken van maatschappelijke of polariserende onderwerpen, is om het gesprek niet aan te gaan met het idee je gesprekspartner van andere ideeën te overtuigen.  Doe je dat toch, dan kun je worden gezien als een aanvaller.
Laat merken dat je de ander niet op andere gedachten wil brengen, maar dat je uit bent op het voeren van een gesprek.  Is er een leerbehoeften binnen jouw organisatie om hiermee aan de slag te gaan? Laat het dan weten, want samen kunnen we kijken naar de beste leeroplossing voor jullie behoeften.
Uiteindelijk zou het natuurlijk heel mooi zijn als we dit soort (ongemakkelijke) gesprekken kunnen ervaren als een soort energie. Een energie die aanzet tot denken en aanzet tot actie.